دوست دارید در هواپیما از باشگاه ورزشی استفاده کنید؟

 اگر بشنوید که شاید بتوانید در طول پرواز بعدی خود نرمش کنید و یا حتی برایتان یک کلاس یوگا برگزار شود چه احساسی خواهید داشت؟ سفر بعدی‌تان می‌تواند شامل یک سالن ورزشی باشد.

ترنسپوز که یکی از پروژه‌های شرکت ایرباس است، یک نمونه اولیه از ماژول پروازی در فرودگاه سان خوزه را نمایش می‌دهد. این ماژول‌ها همچنین می‌توانند برای مراکز اسپا، سالن‌های استراحت یا مراکز بازی استفاده شوند.


ترنسپوز اولین شرکتی نیست که پیشنهاد استفاده از فضای کابین را برای فعالیت‌های حیطه سلامت ارائه داده است.


دیوید لیدل، یکی از استراتژیست‌های اصلی در کمپانی تیگ، گفت: اگرچه چنین ایده‌هایی جذاب هستند اما بسیاری از این مفاهیم برای مدل کسب‌وکار هوایی تعریف‌نشده‌اند.


ساعت‌ها انتظار در سالن فرودگاه برای جسم و مغز خسته‌کننده است. این انتظار همچنین برای مسافرانی که باید روی صندلی‌های کوچکی بنشینند که حتی فضای کافی برای تکان خوردن ندارند، بسیار آزاردهنده است. بنابرین اگر بشنوید که شاید بتوانید در طول پرواز بعدی خود نرمش کنید و یا حتی برایتان یک کلاس یوگا برگزار شود چه احساسی خواهید داشت؟


ایده اصلی ترنسپوز درواقع یک چنین چیزی می‌باشد. یک پروژه سیلیکون  که بانام A³ شناخته می‌شود. در این پروژه که با همکاری کمپانی ریباک و پلوتون انجام خواهد شد، آن‌ها از ۱۹ ماه مه یک مدل پروازی ورزش با دوچرخه ثابت، تشک‌های یوگا، ایستگاه‌های مقاومت و سایر تجهیزات تمرینی را در فرودگاه بین‌المللی مینتا سان خوزه به نمایش خواهد گذاشت.


جیسون چاو در گزارشی به CNBC گفت: برای اغلب مردم آینده پروازهای هوایی هنوز مختص به شرکت‌های بزرگ هواپیمایی خواهد ماند. ما می‌خواهیم تجربیات جدیدی به سفرهای هوایی اضافه کنیم و این‌کار را با طراحی یک کابین انجام خواهیم داد که بتواند در هر زمان و با سرعت، فضای مخصوصی را در اختیار مسافران قرار دهد و سپس این فضا را از میان بردارد.


مدل‌های باشگاه‌های محرک ترنسپوز می‌توانند در مراکز اسپا، سالن‌های استراحت، غذاخوری‌ها، سالن یوگا و مراکز بازی نیز استفاده شوند. چاو پیشنهاد می‌کند که هر طراحی خلاقانه راه‌های جدیدی برای خطوط هوایی ارائه می‌دهد که منجر به تولید درآمد می‌شود و همچنین برندها می‌توانند از این طریق محصولاتشان را تبلیغ کنند.


راه‌های بیش‌تری برای توسعه این نوع کابین‌ها وجود دارد


ایده ساخت کابین‌های محرک به نظر جدید می‌رسد اما ترنسپوز اولین کمپانی نیست که پیشنهاد ساخت فضاهایی داخل هواپیما برای بهبود وضعیت سلامتی را مطرح کرده است. در سال ۲۰۰۲ نیز شرکت هواپیمایی اسکاندیناویایی (SAS) حرکات کششی و ورزشی ساده را داخل هواپیما برای مسافران اجرا کرد: در برخی سفرهایی که مسافت زیاد داشتند، SAS یک صفحه فلزی به دیوار هواپیما نصب کردند. این صفحه فلزی در نزدیکی آشپزخانه و در قسمتی قرار داشت که مورداستفاده نبود.


لوکس


اخیراً، طراحان تایتگ در شهر سیاتل با نایک همراه شدند تا یک بوئینگ ۷۸۷ تولید کنند که مختص ورزشکاران حرفه‌ای بوده و داخل هواپیما امکانات لوکس رفاهی و ورزشی داشته باشد. این امکانات شامل تخت خواب‌های بلند و راحت، محل غذاخوری، سیستم‌های نظارت و تجزیه تحلیل بیومتریک و اتاق ریکاوری و ماساژ می‌باشد.


همچنین در تابستان گذشته نیز یک کمپانی روسی برای ساخت هواپیمای سوخوای جدید، یک طرح مفهومی از اسپورت‌جت منتشر کرد. این هواپیما در حقیقت یک جت شخصی است برای تیم‌های ورزشی که باید با امکانات و تجهیزات مخصوص سفر کنند. این مدل شامل انواع دستگاه‌های تشخیصی در محل است که ورزشکاران را قبل و بعد و بعد از پرواز برای تشخیص پارامترهای فیزیولوژیکی و روان‌شناختی ورزشکار آزمایش می‌کند.


دیوید لیدل، استرتژیست برند در کمپانی تیگ گفت: اگرچه ایده کابین‌های ورزشی در هواپیماها برای تبلیغات شرکت‌های هوایی جذاب به نظر می‌رسد اما بسیاری از این ایده‌ها برای شرکت‌های هواپیمایی قابل پیاده و تجاری‌سازی نیستند. این کمپانی‌ها به این سؤالات جواب نمی‌دهند که چطور این خطوط هوایی از این راه کسب درآمد خواهند کرد و چه کسانی حاضرند برای این خطوط هوایی پول بپردازند.


لیدل همچنین اضافه کرد: کل کابین در یک هواپیمای تجاری که با دستگاه‌های بیضوی نصب‌شده است که منطقی و واقع‌گرایانه نیست.


او معتقد است، شاید شما بتوانید تعدادی صندلی مخصوص برای این‌که قابلیت تحرک و جابجایی داشته باشند، تعبیه کنید و سپس به مسافران اجازه دهید تا در هواپیما به جهت‌های مختلف حرکت کنند یا حرکات نرمشی و ورزشی انجام دهند. یا حتی تمام کابین‌ها را دورتادور مسافران بسازند. در این صورت ممکن است مردم حاضر باشند پول بیش‌تری بپردازند.


صندلی


حداقل اکنون اکثر مسافرین محدود به راه رفتن به سمت بالا یا پایین راهرو هستند (البته زمانی که کسی در راهرو نباشد) یا حرکات کششی انجام دهند که برخی مواقع با نگاه‌های آزاردهنده بقیه مسافران روبرو می‌شوند.


برای کمک به این موضوع، بسیاری از خطوط هوایی طرح‌های تشویقی برای انجام تمرینات ورزشی در صندلی هواپیماها را در نظر گرفته‌اند. این طرح‌های تشویقی در مجلات هواپیماها و کارت‌های پشت صندلی‌ قرارگرفته شده‌ا‌ند. برخی از شرکت‌های هواپیمایی همچون لوفتانسا از ستاره‌های ورزشی برای نشان دادن حرکات ورزشی هواپیما در فیلم‌های ویدیویی کوتاه استفاده می‌کنند.


ریموند کلائوو از وب‌سایت ایرلاین ترندز می‌گوید: یکی دیگر از راه‌کارهای دیگر در فناوری سطح پایین، ایده‌ای است که در شانگهای و شرکت هواپیمایی اسپرینگ، استفاده می‌‌شود. در این شرکت مسئولان پرواز برای تشویق مسافران به ورزش به آن‌ها پول اضافه پرداخت می‌کنند.


کلائوو گفت که مسئولان پرواز طی برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده حرکات ورزشی داخل هواپیما را به مسافران آموزش می‌دهند که شامل تکان دادن دست‌ها، ماساژ نقاطی از بدن و حرکات کششی ساده است و به همه پیشنهاد می‌دهند که این حرکات را انجام دهند. جالب است بدانید که مسافران زیادی از این موضوع استقبال کرده‌اند.


شما هم دوست دارید وقتی بلیط هواپیما یا  بلیط چارتر خریدید آژانس هواپیمایی به شما اطلاع دهد که میتوانید در هواپیما یوگا کنید و یا روی تردمیل بدوید ، چه حسی پیدا میکنید ؟ دوست دارید در کدام یک از تورهای مسافرتی داخلی ( تور مشهد ،تور کیش ) و خارجی ( تور تایلند ، تور دبی ، تور گرجستان ، تور استانبول )ز این امتیاز برخوردار شوید؟  


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.